Vuosikertomus 2018

27.03.2019

Aikakauslehtien Päätoimittajat ry

Vuosikertomus vuodelta 2018

Vuosi 2018 oli yhdistyksen toiminnan 39. toimintavuosi.

Yhdistyksen jäsenmäärä vuoden lopussa oli 168, heistä aktiivijäseniä oli 101 ja 67 senioreita. Vuonna 2018 luovuttiin 130 € liittymismaksusta, jäsenmaksut  säilyvät ennallaan, aktiivit 100 € ja seniorit 50 €/vuosi.

Yhteistyö   Yhdistys on Kopiosto ry:n jäsen. Hyvä yhteistyö Kopiosto ry:n kanssa on jatkunut.  Kopiosto ry:n yhteyshenkilöt olivat Mikko Ilkko ja Heli Mikkola.

Viestintä- ja kehityssäätiö Vikesissä yhdistyksen edustaja oli Mikko Ilkko, hän valittiin myös säätiön hallituksen jäseneksi.

Julkisen sanan neuvoston kanssa on tehty yhteistyötä ja Riitta Korhonen on ollut neuvoston hallituksen jäsen ja osallistunut päätöksentekoon.

Lokakuussa jäsenet osallistuivat yhteistyötilaisuuteen, Magazine Symposiumiin, jonka teemana oli Innostu editoinnista. Järjestäjinä olivat Aikakausmedia, Helsingin seudun journalistit, Maija Töyry ja Apy ry.

Talous

Vuonna 2018 Kopiosto-korvaukset olivat 104.588,11 €.

Julius-palkinnot

Vuoden 2018 Julius-palkinnot luovutettiin Riitta Korhoselle ja Velimatti Honkaselle & Tekniikan Maailman autotoimitukselle. Julius-palkinnot  myönnetään Kopiosto-korvauksista.

Apurahat

Vuonna 2018 apurahahakemuksia tuli yhteensä 10 kpl. Johtokunta myönsi

Kopiosto-varoista 9 hakijalle apurahaa.

Opintomatka

Vuonna 2018 yhdistys järjesti opintomatkan Hampuriin, matkalle osallistui 16 jäsentä.

Tilaisuudet  ja vuosikokoukset

Tammikuussa yhdistyksen vieraana oli valtiovarainministeri Petteri Orpo,

Maaliskuussa UPM järjesti toimitiloissaan yhdistyksen jäsenille Paperikoulun.

Digitalisaatio ja datan hyödyntäminen mediabusineksessa oli jäsentilaisuuden aiheena, jossa puhumassa oli Turun Yliopiston työelämäprofessori ja Suomen Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Huhtikuussa järjestettiin keskustelutilaisuus ”Vastuullinen journalismi”, jossa oli puhumassa Julkisen sanan neuvoston Elina Grundström.

Jäsenet vierailivat uudessa St George hotellissa toukokuussa.

Näin 10-20 –vuotiaiden sukupolvi Z, muuttaa journalismin. Tästä aiheesta piti alustuksen A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Helsingin uusin taidemuseo Amos Rex valmistui ja jäsenet pääsivät  ennakkoesittelyyn museonjohtaja Kai Kartion johdolla.

Varusmieskoulutus virtuaalisesti oli aiheena syyskuussa Pääesikunnassa järjestetyssä tilaisuudessa. Tilaisuudessa olivat puhumassa Puolustusvoimien edustajat koulutuspäällikkö, prikaatikenraali Jukka Sonninen ja puolustusvoimien viestintäjohtaja Sami Nurmi.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ja kirjailija Juha Itkonen kutsuivat jäseniämme keskustelemaan lukutaidon edistämisestä.

Uspenskin katedraali täytti 150 vuotta ja yhdistyksen jäsenet pääsivät tutustumaan oppaan johdolla kirkkoon.

Jäsenten toivomuksesta yhdistyksen vieraana lokakuussa oli lapsiasiavaltuu-tettu Tuomas Kurttila.

Ylen uusi toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila oli yhdistyksen lounasvieraana marraskuussa.

Jäsenille järjestettiin Viinikoulu, Winecellarsissa. Päätoimittaja Jaakko Heinimäen johdolla maisteltiin viinejä ja saatiin tietoa Pohjois-Italian viineistä.

Joulun alla lounasvieraana oli sisäministeri Kai Mykkänen.

Jäsenet vierailivat Erkki Liikasen kutsusta Suomen Pankissa ja tutustuivat Korkeimpaan halllinto-oikeuteen.

Vuosikokoukset pidettiin maalis- ja lokakuussa.

Senioritoiminta
Timo Elo toimi senioriryhmän vetäjänä.

Senioriryhmän vieraina olivat Helena Petäistö, Raimo Möysä, Seppo Kääriäinen, Erkki Liikanen, Teemu Keskisarja sekä Markku Jokisipilä.

Lisäksi seniorit tekivät kesäretken Somerolle ja tutustuivat Someron kartanoihin ja vierailivat Kaari Utrion luona.

Vierumäen mökki

Vierumäen mökin käyttöaste oli 82 %. Vierumäen mökille hankittiin jäsenten käyttöön kaksi Sporttipassia.

Vierumäki Golf Club Oy

Yhdistys omistaa yhden P-sarjan osakkeen Vierumäki Golf Club Oy:n  Cooke-kentälle  ja yhden P-sarjan osakkeen, Classic-kentälle. Molemmissa on kaksi pelioikeutta. Yhdistyksen Cooke-kentän 40 pelilippua jaettiin tasan golfia harrastavien mökin vuokraajien kesken. Classic-kentällä voi pelata päivittäin 10 euron pelimaksulla.

Yhdistyksen johtokunta

Yhdistyksen ja johtokunnan puheenjohtaja oli päätoimittaja Mikko Ilkko, Ruotuväki -lehti. Muut johtokunnan jäsenet olivat päätoimittaja, varapuheenjohtaja Eliisa Kallioniemi, Metsälehti, päätoimittaja Maija Toppila, Antiikki & Design, toimituspäällikkö Jarmo Raivio, Suomen Kuvalehti,  toimituspäällikkö Heli Mikkola, Suomen Lääkärilehti, uutispäätoimittaja Heli Karonen, Seiska ja päätoimittaja Olli Koivusalo, Tuulilasi.

Johtokunta kokoontui vuoden aikana 8 kertaa, lisäksi päätöksiä tehtiin sähköpostitse.

Muut

Yhdistyksen tilintarkastaja oli KHT Jouni Vanhala Tilintarkastustoimisto Erkki Vanhala Ky:stä ja varatilintarkastaja HTM Vesa Peltola. Varatoiminnantarkastajat olivat Atte Vanhala ja varalla Heikki Vuonamo.

Juridista ensiapua työsuhdeasioissa jäsenille antoi VT Harri Kukkula, Lexhill Oy:stä.

Yhdistyksen kirjanpidon hoiti Yrityspalvelu Kreditte Ky ja jäsenmaksulaskutuksen Tmi Tuija Brilli.

Yhdistyksen sihteeri oli Tuula Tuovinen, hän hoiti myös Vierumäen mökin varaukset ja isännöitsijän tehtävät.