Vuosikertomus 2019

2.04.2020

Aikakauslehtien Päätoimittajat ry

Vuosikertomus vuodelta 2019

Vuosi 2019 oli yhdistyksen toiminnan 40. toimintavuosi.

Lokakuun lopussa järjestettiin Hotelli Kämpissä yhdistyksen 40vuotisjuhla. Juhliin osallistui 150 henkilöä. Juhlavuoden kunniaksi tehtiin myös Juhlalehti.

Yhdistyksen jäsenmäärä vuoden lopussa oli 177, heistä aktiivijäseniä oli 109 ja 68 senioreita. Jäsenmaksut  säilyvät ennallaan, aktiivit 100 € ja seniorit 50 €/vuosi.

Yhteistyö
Yhdistys on Kopiosto ry:n jäsen. Hyvä yhteistyö Kopiosto ry:n kanssa on jatkunut.  Kopiosto ry:n yhteyshenkilöt olivat Mikko Ilkko ja Heli Mikkola.

Viestintä- ja kehityssäätiö Vikesissä yhdistyksen edustaja oli Mikko Ilkko, hän valittiin myös säätiön hallituksen jäseneksi.

Julkisen sanan neuvoston kanssa on tehty yhteistyötä ja Riitta Korhonen on ollut neuvoston jäsen ja osallistunut päätöksentekoon.

Lokakuussa jäsenet osallistuivat yhteistyötilaisuuteen, Magazine Symposiumiin. Järjestäjinä olivat Aikakausmedia, Helsingin seudun journalistit, Maija Töyry ja Apy ry.

Talous
Vuonna 2019 Kopiosto-korvaukset olivat 114.809,91 euroa.

Tutkimus
Johtokunta teetti Pasi Kiviojalla selvityksen, Mikä on journalistin rooli mediajohtamisessa. Tulokset esiteltiin Magazine Symposiumissa ja juhlalehdessä.

Julius-palkinnot
Vuoden 2019 Julius-palkinnot luovutettiin 40-vuotisjuhlassa Riitta Nykäselle, Päivi Anttilalle  ja Maija Toppilalle. Julius-palkinnot  myönnetään Kopiosto-korvauksista.

Apurahat
Vuonna 2019 apurahahakemuksia tuli yhteensä 8 kpl Pariisiin opintomatkaan. Johtokunta myönsi Kopiosto-varoista matka-apurahat kaikille hakijoille.

Opintomatka
Vuonna 2019 yhdistys järjesti opintomatkan Pariisiin, matkalle osallistui 20 jäsentä.

Tilaisuudet  ja vuosikokoukset
Juhlavuotemme kunniaksi yhdistys tarjosi kaikille jäsenilleen Kansallisteatterin Kolme sisarta –näytelmän ja Downton Abbey elokuvaillan, ilta oli vuoden suosituin tapahtuma 40 vuotisjuhlien jälkeen. Helsingin uuteen kirjastoon Oodiin tutustuttiin helmikuussa.

Alkukesästä jäsenet kävivät katsomassa HJK/Honka –ottelun, tilaisuudessa oli vieraana Aki Riihilahti.

”Millainen merkitys aikkaribrändeillä on digissä ja kenelle” –tilaisuus järjestettiin lokakuussa.

Jäseniltä kysyttiin toivomuksia koulutuksesta ja tärkeimmiksi vastauksissa tulivat työssäjaksaminen, palautteen antaminen, pääkirjoituskoulu ja vuorovaikutustaidot. Näistä aiheista järjestetään koulutusta jatkossa.

Toimituspäälliköille järjestettiin oma tapaaminen, jossa puhujana  oli Jarmo Manner, Coaching House Finland Oy:tä. Tilaisuuteen kutsuttiin myös ei-jäseniä.

Mentorointia käynnisteltiin Päivi Kupiaksen johdolla, tammikuussa 2020 on ensimmäinen tapaaminen.

Yhdistyksen lounasvieraina olivat Petteri Taalas ja Jussi Halla-aho,

Kevätkokous pidettiin uudistetussa Ravintola Palacessa ja kokouksen jälkeen Michelin-kokki Eero Vottonen oli vieraana.

Syyskokouksen yhteydessä pidettiin kevytmielinen ”pitchaustilaisuus”, jossa jäsenet kertoivat lyhyitä, hauskoja tapahtumia, sattumuksia, kommelluksia yhdistyksen 40-vuotisen matkan varrelta.

Senioritoiminta
Timo Elo toimi senioriryhmän vetäjänä.
Senioriryhmän vieraina olivat Harri Saukkomaa, Rene Nyberg, Ismo Risku, Pertti Salolainen, Eero Lehti, Hannu-Pekka Björkman, Saku Tuominen ja Pertti J. Rosila. Seniorit tutustuivat myös Reitzin kotimuseoon.

Vierumäen mökki
Vierumäen mökin käyttöaste oli 85 %. Johtokunta alensi Vierumäen mökin vuokria 20 %.

Vierumäki Golf Club Oy
Yhdistys omistaa yhden P-sarjan osakkeen Vierumäki Golf Club Oy:n  Cooke-kentälle  ja yhden P-sarjan osakkeen, Classic-kentälle. Molemmissa on kaksi pelioikeutta. Yhdistyksen Cooke-kentän 40 pelilippua jaettiin tasan golfia harrastavien mökin vuokraajien kesken. Classic-kentällä voi pelata päivittäin 10 euron pelimaksulla.

Yhdistyksen johtokunta
Yhdistyksen ja johtokunnan puheenjohtaja oli päätoimittaja Mikko Ilkko, Ruotuväki -lehti. Muut johtokunnan jäsenet olivat päätoimittaja, varapuheenjohtaja Eliisa Kallioniemi, Metsälehti, päätoimittaja Maija Toppila, Antiikki & Design, toimituspäällikkö Jarmo Raivio, Suomen Kuvalehti, toimituspäällikkö Heli Mikkola, Suomen Lääkärilehti, toimituspäällikkö Elina Salo, Et-lehti ja päätoimittaja Olli Koivusalo, Tuulilasi.

Johtokunta kokoontui vuoden aikana 8 kertaa, lisäksi päätöksiä tehtiin sähköpostitse.

Muut
Yhdistyksen tilintarkastaja oli KHT Jouni Vanhala Tilintarkastustoimisto Erkki Vanhala Ky:stä ja varatilintarkastaja HTM Vesa Peltola. Toiminnantarkastaja oli Atte Vanhala ja varalla Mari Ikonen.

Juridista ensiapua työsuhdeasioissa jäsenille antoi VT Harri Kukkula, Lexhill Oy:stä.

Yhdistyksen kirjanpidon hoiti Yrityspalvelu Kreditte Ky ja jäsenmaksulaskutuksen  ja palkanlaskennan Tmi Tuija Brilli.

Yhdistyksen sihteeri oli Tuula Tuovinen, hän hoiti myös Vierumäen mökin varaukset ja isännöitsijän tehtävät. Tuula Tuovinen kutsuttiin yhdistyksen kunniajäseneksi vuoden 2019 lopussa.