Vuosikertomus 2020

8.04.2021

Aikakauslehtien Päätoimittajat ry
Vuosikertomus vuodelta 2020

Vuosi 2020 oli yhdistyksen toiminnan 41. toimintavuosi.

Koulutusmatka
Vuonna 2020 suunniteltu koulutusmatka Berliiniin Digital Innovators` Summit:iin (DIS) peruuntui koronapandemian vuoksi.

Lounastapaamiset
Lounastapaamisia ehdittiin pitää alkuvuodesta yksi ennen koronarajoituksia. Loppuvuodesta tapaamiset siirrettiin verkkoon, syntyi Apyn tiistailounas verkossa-tapahtuma.

Mentorointi
Tammikuussa aloitettiin mentorointi valmentaja, työnohjaaja Päivi Kupiaksen johdolla. Myös mentoroinnin lähitapaamiset loppuvuodelta jouduttiin perumaan ja ohjeistettiin osallistujia jatkamaan noudattaen koronarajoituksia.

Yhteistyö
Yhdistys on Kopiosto ry:n jäsen. Hyvä yhteistyö Kopiosto ry:n kanssa on jatkunut. Kopiosto ry:n yhteyshenkilöt olivat Mikko Ilkko ja Heli Mikkola.
Viestintä- ja kehityssäätiö Vikesissä yhdistyksen edustaja oli Mikko Ilkko.

Talous
Vuonna 2020 Kopiosto-korvaukset olivat 130.814,12 euroa (vuonna 2019 135.855,01 euroa).

Julius-palkinnot
Vuoden 2020 Julius-palkinto myönnettiin Heikki Vasamiehelle. Julius-palkinnot myönnetään Kopiosto-korvauksista.

Apurahat
Vuonna 2020 apurahahakemuksia tuli yhteensä 6 kpl. Johtokunta myönsi Kopiosto-varoista apurahat neljälle henkilölle.

Opintomatka
Opintomatkaa ei vuonna 2020 pystytty järjestämään koronatilanteen vuoksi.

Tilaisuudet  ja vuosikokoukset
Pomokuuri esittää: vielä parempia pääkirjoituksia -tilaisuus pidettiin Hotelli Kämpissä 6.2.2020. Helsingin Sanomien toimittaja ja kolumnisti Marko Junkkari pohti, millainen on hyvä pääkirjoitus ja antoi vinkkejä, miten sellainen kirjoitetaan. Paikalla oli 20 henkilöä.

Aikakauslehtien Päätoimittajat APY ry:n vuosikokous pidettiin Musiikkitalon Terassilämpiössä 12.3.2020. Tilaisuuden aluksi Musiikkitalon edustaja kertoi lyhyesti
Musiikkitalosta.

Koronapandemian vuoksi FIPP:n World Media Congress järjestettiin verkossa. Neljän viikon aikana 2.-30 syyskuuta äänessä on yli sata media-alan vaikuttajaa. Apyn kautta lipun osti 25 henkilöä.

Apyn tiistailounas verkossa starttasi loppuvuodesta. Vieraina:

Mari Paalosalo-Jussinmäki 15.9.2020.

Jari Peltomäki 29.9.2020

Mika Aaltola 6.10.2020

Aikakauslehtien Päätoimittajat APY ry:n syyskokous pidettiin verkossa 10.11.2020 ja ylimääräinen yhdistyksen kokous 25.11.2020, jossa päätettiin yhdistyksen sääntöjen  päivittämisestä vaalikokouksessa käsitellyn ehdotuksen perusteella.

Senioritoiminta
Timo Elo ja Riitta Korhonen toimivat senioriryhmän vetäjänä.
Senioriryhmän vieraina olivat Anni Sinnemäki sekä Matti Vanhanen. Seniorit kävivät myös katsomassa TOVE-elokuvan koronarajoituksia noudattaen.

Muut suunnitteilla olleet senioreiden tapahtumat jouduttiin perumaan. Senioreita osallistui myös tiistailounas verkossa-tapaamisiin.

Vierumäen mökki
Vierumäen mökin käyttöaste oli koronan vuoksi tammi-toukokuussa vain 60%, touko-joulukuussa lähes 100%.

Vierumäki Golf Club Oy
Yhdistys omistaa edelleen yhden P-sarjan osakkeen Vierumäki Golf Club Oy:n  Cooke-kentälle  ja yhden P-sarjan osakkeen, Classic-kentälle. Molemmissa on kaksi pelioikeutta. Yhdistyksen Cooke-kentän 40 pelilippua jaettiin tasan golfia harrastavien mökin vuokraajien kesken. Classic-kentällä voi pelata päivittäin 10 euron pelimaksulla.

Yhdistyksen johtokunta
Yhdistyksen ja johtokunnan puheenjohtaja oli päätoimittaja Mikko Ilkko. Muut johtokunnan jäsenet olivat varapuheenjohtaja, päätoimittaja Eliisa Kallioniemi, toimituspäällikkö Jarmo Raivio, päätoimittaja Heli Mikkola, toimituspäällikkö Elina Salo, päätoimittaja Olli Koivusalo ja päätoimittaja Maija Koski.

Johtokunta kokousti vuoden aikana 7 kertaa, pääasiassa etänä. Lisäksi päätöksiä tehtiin sähköpostitse.

Muut
Yhdistyksen tilintarkastaja oli KHT Jouni Vanhala Tilintarkastustoimisto Erkki  Vanhala Ky:stä ja varatilintarkastaja HTM Vesa Peltola.

Toiminnantarkastajat olivat Atte Vanhala ja varalla Mari Ikonen.

Juridista ensiapua työsuhdeasioissa jäsenille antoi VT Harri Kukkula, Lexhill
Oy:stä.

Yhdistyksen kirjanpidon hoiti Yrityspalvelu Kreditte Ky ja jäsenmaksulaskutuksen ja palkanlaskennan Tmi Tuija Brilli.

Yhdistyksen pääsihteeri oli Tuire Holopainen, hän hoiti myös Vierumäen mökin varaukset ja isännöitsijän tehtävät.