Julius-palkinnot 2019 Maija Toppilalle, Päivi Anttilalle ja Riitta Nykäselle

1.11.2019

Hotelli Kämpissä 31.10. vietetyssä yhdistyksen 40vuotisjuhlassa, jaettiin kolme Julius-palkintoa.

Tänä vuonna palkittiin Maija Toppila, Päivi Anttila ja Riitta Nykänen. Johtokunta valitsi palkittavat jäsenten ehdotusten perusteella.

Julius-palkinto on saanut nimensä Julius Krohnista, (1835–1888). Hän oli vakaumuksellinen suomalaisuustaistelija, joka toteutti ihanteitaan tiedemiehenä, runoilijana ja lehtimiehenä. Krohn nauttii edelleen kansainvälistä arvostusta kansanrunouden tutkimuksen menetelmien kehittäjänä.
Julius Krohn kehitti suomen kieltä ja toi uudissanoja, joista tunnetuin lienee elohopea. Tammikuussa 1864 alkoi ilmestyä Krohnin toimittamana ensimmäisen suomenkielinen kuvalehti nimeltään Maitten ja merien takaa.

Ohessa perusteluja:

1. Maija Toppila, johtokunnassa 3 v, Maija on ennakkoluuloton ja rohkea lehdentekijä ja päätoimittaja, joka ei epäröi uudistaa lehtiä eikä toimintatapoja. Maija työskenteli viimeksi päätoimittajana Fokus Media Finlandissa. Glorian Antiikista, asiantuntijoiden julkaisusta, hän on tehnyt Lehden. Maijan uudistama Antiikki & design vetoaa nyt tavallisiin kauniiden esineiden, tyylin ja kulttuurin ystäviin. Aiemmin Maija on päätoimittanut Sanoma Mediassa ET-lehteä ja Hyvää Terveyttä. Hyvässä Terveydessä hän toimi myös toimituspäällikkönä. Kaikissa näissä hän on osoittanut luovuutensa ja ideoivuutensa. Maija on muutosvoima. Työtoverina Maija on hyväntuulinen ja aina valmis auttamaan muita. Hän antaa energiaa ympäristölleenkin.
Maija teki juuri julkaistun Apy40v-juhlalehden.

2. Päivi Anttila

Apu Terveys -lehden päätoimittajaa Päivi Anttilaa A-lehdistä.

Päivillä on paitsi pitkä ura journalistina myös yli 20-vuotinen ura A-lehtien palveluksessa. Päivi on hoitanut lukuisia vastuullisia tehtäviä A-lehdissä, kuten monen lehden päätoimittajan (ainakin Apu Terveys, Voi hyvin, Meidän Mökki), toimituspäällikön tai toimitussihteerin tehtäviä ja vaihtanut työrooleja, jos tilanne on sitä tarvinnut. Hän on ottanut aina uuden haasteen vastaan ja veikkaamme (tilanteita tarkemmin tuntematta), että hän on ollut monta kertaa pelastamassa haastavia henkilöstötilanteita. Päivin asenne on loistava: hän on aina yksi tiimistä ja haluaa saada tehdä töitä yhdessä - olisi vaikea kuvitella Päiviä hautautumassa omaan huoneeseensa. Hän ottaa lämpimästi vastaan kaikki uudet ihmiset tiimiin, myös harjoittelijat ja tet-harjoittelijat, ja pitää aina hyvää fiilistä yllä. Hän huomioi aina myös lukijat ja keskustelee mielellään heidän kanssaan.

Päivi on empaattinen ja laajasti sivistynyt journalisti, jonka ihmistuntemus ja sosiaaliset taidot pääsevät parhaiten esiin esimiehen tehtävissä. Hänen kanssaan asioista sopiminen, konfliktitilanteet, stressaavat työvaiheet ja yllättävät ongelmat sujuivat aina erinomaisesti. Päivillä on kyky kuunnella kohtaamiaan ihmisiä tarkasti ja tehdä sen pohjalta ihmisläheisiä ratkaisuja. Hänen maalaisjärki ja realistinen suhtautuminen ovat auttaneet toimitusta selviämään haastavistakin tilanteista. Ennen kaikkea Päivi on hyvä ystävä, johon voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Hän on hieno persoona, joka uskaltaa laittaa itsensä peliin ja nauraa itselleen. Hän on aina hoitanut enemmän kuin tonttinsa ja tehnyt sen ilomielin, ja todella ansaitsisi ison tunnustuksen tästä kaikesta – viimeistään nyt kun hän pohtii eläkeasioita.

Päivi on ollut yhdistyksen johtokunnassa ja oli 10 vuotta sitten tehdyn 30v-juhlalehden päätoimittaja.

3. Riitta Nykänen

Julius-palkinto 85-vuotiasta instituutiota, Eeva-lehteä, luotsaavalle päätoimittaja Riitta Nykäselle
Hän on kyennyt pitämään naistenlehtien klassikon hyvässä iskussa aikana, jolloin printtimediaa on koeteltu monin tavoin ja sen olemassaolo jopa kyseenalaistettu. Etenkin naistenlehtien genressä Eeva on Nykäsen johdolla pitänyt lippua korkealla ja valanut uskoa printin menestymisen mahdollisuuksiin.

Hän ei ole antanut periksi vaan pitänyt kiinni Eevan linjasta, perinteisistä, pitkistä ja tunnustuksellisista jutuista sekä lukijan silmää hivelevästä visuaalisuudesta. Samalla hän on kuitenkin uudistanut hienovaraisesti lehteä, niin että 85-vuotias klassikko tuntuu aina tuoreelta.

Eevaa Riitta Nykänen, Nykäskä tai Nyksy, on luotsannut kymmenisen vuotta. Keväästä 2018 hän on johtanut samoilla metodeilla Voi hyvin -lehteä ja onnistunut herättämään hiipumassa olleen brändin uuteen eloon.

****
Lisäksi johtokunta kutsui yhdistyksen kunniajäseneksi Tuula Tuovisen, joka on ollut yhdistyksen sihteeri 23 vuotta.

Apy ry