Vuosikertomus 2021

Aikakauslehtien Päätoimittajat ry

Vuosikertomus 2022

Vuosi 2022 oli yhdistyksen toiminnan 43. toimintavuosi.

Koulutusmatka

Vuonna 2022 järjestettiin koulutusmatka Kööpenhaminaan, missä päätoimittajat vierailivat Allerin pääkonttorilla sekä Suomen suurlähetystössä.

Mentorointi

Mentorointi käynnistettiin uudestaan uuden ryhmän kanssa Maija Toppilan vetämänä syksyllä 2022. Mentorointiin ilmoittautui mukaan 15 henkilöä. Mentorointi jatkuu vuonna 2023.

Yhteistyö

Yhdistys on Kopiosto ry:n jäsen. Hyvä yhteistyö Kopiosto ry:n kanssa on jatkunut.

Kopiosto ry:n yhteyshenkilöt olivat Mikko Ilkko ja Emma Koivula.

Viestintä- ja kehityssäätiö Vikesissä yhdistyksen edustaja oli Maija Koski.

Talous

Yhdistyksen talous on vakaalla pohjalla. Tuloja saadaan jäsenmaksuista, Vierumäen mökin vuokratuloista sekä Kopiosto-korvauksista.

Kopiostokorvaukset olivat vuonna 2022 121 019,78 euroa.

Vertailun vuoksi edellisten vuosien korvaukset olivat vuonna 2021 118.199,64 euroa ja vuonna 2020 130.814,12 euroa.

Julius-palkinnot

Vuoden 2022 Julius-palkinto myönnettiin Maija Koskelle. Julius-palkinnot myönnetään Kopiosto-korvauksista.

Apurahat

Vuonna 2022 johtokunta myönsi Kopiosto-varoista matka-apurahat 12 henkilölle.

Tilaisuudet ja kokoukset

Lounas- ja after work tilaisuuksia järjestettiin kahdeksan. Osallistujia oli 15-40 henkeä per tilaisuus.

Vuosi(kevät)kokous järjestettiin 22.3, vieraana Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Magazine Symposium järjestettiin 23.11, Apy oli mukana tilaisuuden suunnittelussa.

Vaali- eli syyskokous järjestettiin ravintola Lasipalatsissa 16.11. Kokouksessa vieraana oli Johanna Vehkoo, toimittaja, tietokirjailija ja Tampereen yliopiston journalistiikan työelämäprofessori lukuvuonna 2022–2023. Faktantarkistukseen ja misinformaatioon erikoistunut Vehkoo kertoi, mitä ihan kaikkien pitäisi tietää misinformaatiosta, ja mihin aikakauslehtien päällikkötoimittajien kannattaisi kiinnittää huomiota juuri nyt.

Senioritoiminta

Timo Elo toimi senioriryhmän vetäjänä Kaisa Peutereen, Riitta Korhosen ja Elina Simosen kanssa. Senioritoiminta jatkui aktiivisena, lounasvieraina mm. Yleisradion uutislähetyksistä tuttu Ranskan kirjeenvaihtaja Annastiina Heikkilä, Kansanedustaja Ben Zyskowicz, kirjailija Pirkko Saisio, Julkisen sanan neuvoston JSN:n puheenjohtaja Eero Hyvönen sekä kirjailija, toimittaja Markus Leikola. Seniorit vierailivat myös Alfa TV:llä ja osallistuivat Elävän journalismin iltaan Kansallisteatterissa.

Vierumäen mökki Kuntorinne Oy ja Vierumäki Golf Club Oy

Vierumäen mökin käyttöaste maalis-joulukuu oli noin 90%. Mökillä tehtiin iso remontti ja varauskalenteri oli suljettuna tammi-helmikuun ajan. Remontissa uusittiin keittiö, lattialämmitykset, lattiat, väliövet ja takaovi, osa huonekaluista, suihkut, kodinkoneet sekä valaistus. Ruokailutilan ja olohuoneen välipalkista poistettiin sallittu määrä palkkeja ja parven portaita loivennettiin. Pintoja käsiteltiin osittain vaaleammiksi ja lauteet käsiteltiin.

Yhdistys omistaa edelleen yhden P-sarjan osakkeen Vierumäki Golf Club Oy:n  Cooke-kentälle  ja yhden P-sarjan osakkeen, Classic-kentälle. Molemmissa on kaksi pelioikeutta. Yhdistyksen Cooke-kentän 40 pelilippua jaettiin tasan golfia harrastavien mökin vuokraajien kesken. Classic-kentällä voi pelata päivittäin 10 euron pelimaksulla.

Yhdistyksen johtokunta

Yhdistyksen ja johtokunnan puheenjohtaja oli päätoimittaja Mikko Ilkko. Muut johtokunnan jäsenet olivat varapuheenjohtaja, toimituspäällikkö Elina Salo, toimituspäällikkö Jarmo Raivio, päätoimittaja Emma Koivula, päätoimittaja Jaakko Heinimäki, päätoimittaja Olli Koivusalo ja päätoimittaja Maija Koski.

Johtokunta kokousti vuoden aikana 7 kertaa. Lisäksi päätöksiä tehtiin sähköpostitse.

Muut

Yhdistyksen tilintarkastaja oli KHT Jouni Vanhala Tilintarkastustoimisto Erkki Vanhala Ky:stä ja varatilintarkastaja HTM Vesa Peltola.

Toiminnantarkastaja oli Atte Vanhala ja varalla Mari Ikonen.

Juridista ensiapua työsuhdeasioissa jäsenille antoi VT Harri Kukkula, Lexhill Oy:stä.

Yhdistyksen kirjanpidon ja palkanlaskennan hoiti Yrityspalvelu Kreditte Ky ja jäsenmaksulaskutuksen Tmi Tuija Brilli.

Yhdistyksen pääsihteeri oli Tuire Holopainen, hän hoiti myös Vierumäen mökin varaukset ja remonttiin liittyvät asiat.